Zakwaszenie organizmu - jak rozpoznać, czy nas dotyczy?

27 lipca

Jako zakwaszenie organizmu określa się stan, w którym zaburzona zostaje równowaga kwasowo-zasadowa. Najczęściej do takiej sytuacji dochodzi w momencie silnego stresu oraz stosowania niewłaściwego jadłospisu. Nadużywanie pewnych produktów spożywczych, jak i unikanie właściwych pokarmów sprawia, że osłabieniu ulega ogólna kondycja i system immunologiczny, a w konsekwencji tego człowiek jest bardziej podatny na przemęczenia, chandry, huśtawki nastroju, przeziębienia, czy ospałość. Wielokrotnie wymagający nagłej interwencji pacjenci są zdania, że to negatywny skutek przesilenia wiosennego lub jesiennego. W gruncie rzeczy za wszelakimi symptomami złego samopoczucia może stać wspomniane wyżej zakwaszenie organizmu. Co wtedy robić i skąd wiedzieć, że to właśnie ono jest winne naszej niedyspozycji? 
Najpowszechniejsze źródła
Z jednej strony nadmiar, z drugiej skrajny niedobór- tak chciałoby się skrótowo rzec na temat najczęstszych przyczyn występowania zakwaszenia organizmu. Zdecydowanie bardziej pospolite okazują się jednakże przypadki, w których menu osoby z zaburzoną równowagą kwasowo-zasadową było przepełnione w liczne zakwaszające składniki, w tym zwłaszcza papierosy, duże ilości wyrobów mlecznych, mocna herbata, czy kawa i napoje wyskokowe. Co więcej, z omawianym problemem musza również zmagać się niekiedy otyli, którzy zbyt raptownie schudli za sprawą magicznych diet cud. Przeważnie takie katorżnicze i surowe jadłospisy opierają się na odrzuceniu wszystkiego poza jednym i tym samym produktem bazowym, w oparciu o który ma oczyszczać swój organizm odchudzający się. W praktyce chodzi między innymi o nabiał, jaki jest podstawą licznych diet i rzeczywiście jedzenie go non stop potrafi w krótkim czasie dać spektakularne efekty, ale niestety – bardzo często kosztem zdrowia. Rzadziej, ale także spotykane jest, aby z zakwaszeniem organizmu borykali się sportowcy, którzy przeholowali z intensywnością aktywności fizycznych. W ich przypadku chodzi o odkładający się w mięśniach kwas jaki produkowany jest w trakcie uprawiania wybranej dyscypliny, w rezultacie zachodzących wówczas rozmaitych procesów metabolicznych. Ku przestrodze niezorientowanych w temacie – od razu uprzedzamy, że unikanie ruchu jest tak samo groźne jeśli chodzi o zakwaszenie organizmu, jak i przeforsowanie. 

Jak rozpoznać?
Pogorszenie pamięci i problemy z koncentracją. Silne bóle mięśniowe lub notorycznie powracające migreny. Niemożność skupienia się na wykonywaniu jednej czynności. Ciągły spadek formy, mimo starań i regularnego wysypiania się. Bezustannie odczuwany stres, wzdęcia, gorsza niż zwykle kondycja cery, wypryski, przebarwienia wypadanie włosów, łamliwość paznokci. Częste łapanie infekcji. Zbyt szybkie chudnięcie lub wręcz odwrotnie- drastyczne przybranie na wadze w stosunkowo niedługim czasie. Brak energii do życia i stałych aktywności. Uczucie ociężałości i ospałość. Symptomy zakwaszenia organizmu można by wymieniać jeszcze długo, a wyżej wspomniane objawy to zaledwie ich niewielka część. Niestety, to, co wypunktowaliśmy nierzadko jest kompletnie bagatelizowane, bo przecież nic konkretnego nam nie dolega, nic nas nie boli, badania na nic właściwie nie wskazują, nie ma jednoznacznej diagnozy, a zmęczenie ogólne zdarza się przecież każdemu. Zlekceważenie problemu zakwaszenia może prowadzić do rozwoju szeregu różnorodnych schorzeń, a także negatywnie odbija się na zdrowiu psychicznym. Do tego prowadzi ono również do otyłości, bądź w skrajnych przypadkach anoreksji. By temu zaradzić warto tłumić problem w zarodku, a więc unikać wszystkich błędów wymienionych w pierwszej części naszego poradnika. Jeśli jednak do kłopotów z zaburzeniami kwasowymi już doszło w naszym organizmie, obowiązkowo trzeba go odkwasić. W tym celu istnieje mnóstwo specjalistycznych suplementów, jakie stanowią certyfikowane i testowane wyroby znanych producentów środków farmakologicznych, zaś dostępne są na stronach takich jak sklepswanson.pl. Ponadto, przyda się także wprowadzić do swego naturalnego rytmu dnia kilka wartościowych nawyków – wypijanie od dwóch do trzech litrów płynów na dobę, uwzględnienie w diecie roślin wspomagających trawienie (na przykład w postaci naparów lub suszonych dodatków do posiłków), jedzenie miodu oraz przejście na dietę alkaliczną, która bazuje na świeżych produktach niestanowiących wyrobów przetworzonych.


Zobacz także

15 komentarze

  1. Staram się jeść zdrowo i myślę, że mnie ten problem nie dotyczy :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ważny i przydatny post. Wiele osób w ogóle nie zna pojęcia zakwaszenia organizmu i mam nadzieję, że dotrzesz nim do szerokiego grona odbiorców.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo cenne informacje i porady. Wiele osób boryka się z zakwaszeniem organizmu, choć niestety nie zdaje sobie z tego sprawy.

    OdpowiedzUsuń
  4. Staram się żyć zdrowo, nigdy nie miałam zakwasów Kiedyś ćwiczyłam jednak teraz mam na to za mało czasu

    OdpowiedzUsuń
  5. Nigdy jeszcze nie borykałam się z zakwaszeniem, i dobrze!

    OdpowiedzUsuń
  6. piję dużo kawy i mam stan zapalny w organizmie więc być może także jest zakwaszony, od wielu lat stosuję suplementy naturalne swanson

    OdpowiedzUsuń
  7. staram się jeść w miarę zdrowo ale wiadomo czasem ponosi mnie :D
    przydatny wpis

    OdpowiedzUsuń
  8. Cenne porady zwarłaś w tym wpisie, aż sama jestem ciekawa czy nie mam zakwaszonego organizmu.

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo pomocny i przydatny post, każdy powinien go przeczytać. Wiele oso,b może dotyczyć ten problem. Puki co mnie ten problem nie dotyczy, ale dobrze zapoznać się z tematem na przyszłość.

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo mi sie ten artykuł podoba, wiele rzeczy mi wyjaśnił.

    OdpowiedzUsuń
  11. Post bardzo ciekawy. Z tego co czytam to taczej nie powinnam mieć zakwaszonego organizmu.

    OdpowiedzUsuń
  12. Na szczęście nie dotyczy mnie ten temat ale wpis warto przeczytać!

    OdpowiedzUsuń
  13. Wydaje mi się że ja zdecydowanie mam zakwaszony organizm

    OdpowiedzUsuń